28.09.2023

Oświęcim. Ronda będą gotowe pod koniec roku. Przy ul. Ostatni Etap trwa drążenie tunelu pod torami kolejowymi

 

Rondo przy ul. LegionówKierownictwo kontraktu firmy Budimex, wykonawcy budowy południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole, przedstawiciel inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich i Urzędu Gminy oraz starosta oświęcimski Andrzej Skrzypiński, spotkali się w Urzędzie Miasta z prezydentem Januszem Chwierutem. Rozmawiali o postępie prac przy inwestycji. Omówili też problemy i wyzwania, wymagające wspólnego rozwiązania. Poruszono temat zarządzania ruchem na budowach rond i konieczności jego usprawnienia, aby nie tworzyć niepotrzebnych korków, zwłaszcza na drodze 933, w godzinach dojazdu do pracy i z pracy. Zasygnalizowano też potrzebę zwiększenia porządku i czystości wokół inwestycji. – Na naszych cyklicznych, co kwartalnych spotkaniach omawiamy aktualne sprawy, a dzisiaj taką kwestią jest budowa rond na dwóch drogach wojewódzkich. Prace są w toku, powodują jednak liczne perturbacje i problemy, szczególnie gdy idzie o płynność ruchu. Na to zwracaliśmy uwagę, aby ta możliwość przejazdu była jak najkrótsza, aby jego dynamika i rytm był uzależniony od pory dnia oraz aktualnej sytuacji na drodze. Mówiliśmy też o innych problemach, które występują na przebiegu tej inwestycji. Jednym z nich jest realizacja przejścia pod torami kolejowymi przy ulicy Ostatni Etap czy budowa mostów na Sole i Wiśle, gdyż nasza obwodnica łączy się w Bojszowach z głównym przebiegiem drogi ekspresowej. Dobrą informacją, że jest to, że pod koniec roku powinny zakończyć się utrudnienia przy ul. Legionów oraz ul. Jagiełły, więc poprawi się komunikacja w tych miejscach. Dla nas jest to strategiczna inwestycja, dlatego miasto, ale również starostwo i gmina Oświęcim są zaangażowane w to przedsięwzięcie, współpracujemy z wykonawcą i inwestorem – podkreśla prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.

Jak zapewnił wykonawca wszystkie elementy inwestycji realizowane są bez zakłóceń i zgodnie z harmonogramem. Budowa rond w ciągu drogi 933 na ulicy Legionów w kierunku na Brzeszcze i drogi 948 na ulicy Jagiełły w kierunku Kęt przebiega bez zakłóceń. Całkowicie przejezdne będą do końca tego roku. Budowa trzeciego ronda na ulicy Zatorskiej za Castoramą na tym etapie nie powoduje utrudnień w ruchu. Przy moście na Sole wykonano już wszystkie podpory, a największym wyzwaniem kolejnych miesięcy będzie drążenie tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Ostatni Etap. – Jeśli nic nas nie zaskoczy przywrócimy dwukierunkowy ruch na drogach wojewódzkich do końca roku. Roboty wykończeniowe typu oznakowanie, pobocza będą tam jeszcze kontynuowane. Obiekt nad Sołą jest wykonywany zgodnie z planem, mamy gotowe prawie wszystkie podpory i robimy teraz konstrukcję pomostu. Z mostem nad Wiśle jest podobna sytuacja, czyli są podpory, pracujemy nad konstrukcją roboczą i platformami, które będą podstawą pod konstrukcję właściwą obiektu. Tunel pod czynną linią kolejową, ze względu na technologię i stopień skomplikowania, zajmie więcej czasu, będziemy starali się go wykonać do czerwca 2025 roku – wyjaśnia Paweł Darowski, kierownik budowy z firmy Budimex.

Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole i połączeniem do drogi S 1 rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku. Wymaga wybudowania trzech mostów na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunelu pod torami w ciągu ulicy Ostatni Etap. Na miejskim etapie jej przebiegu wybudowane zostaną trzy ronda na drodze wojewódzkiej 948 i 933 oraz przy ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora.

 

Rondo w ciągu drogi 933 przy ul. Legionów

Rondo przy ul. LegionówRondo przy ul.LegionówDroga dojazdowa do ronda przy ul. Legionów