Szpecące reklamy, szyldy czy banery znikną z krajobrazu Oświęcimia. Zamiast reklamowego chaosu, wprowadzone zostaną jasne zasady umieszczania tablic i urządzeń reklamowych, co poprawi estetykę wielu miejsc.
Miasto przygotowuje uchwałę intencyjną, która zapoczątkuje prace przy opracowaniu zasad umieszczania reklam na budynkach, obiektach małej architektury, płotach czy ogrodzeniach. Reklamowy bałagan najbardziej jest widoczny w Starym Mieście, które jest odwiedzane przez mieszkańców i turystów.
– Jest to pierwszy krok w porządkowaniu miasta, z brzydkich, często mocno już nadszarpniętych zębem czasu, niekiedy dowolnie umieszczanych reklam, banerów. Ten chaos i bałagan wpływa na postrzeganie miasta. Ich agresywność kolorystyczna zakłóca ład i porządek. To również kwestia bezpieczeństwa zwłaszcza, gdy mamy reklamy w pobliżu pasa drogowego. Przyjęcie zasad regulujących, jak mają wyglądać reklamowe ogłoszenia znacząco poprawi estetykę miasta. Nie będą one przysłaniać ładnych miejsc czy odnowionych budynków, zabytkowych kamienic – mówi prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut. – Ich opracowanie będzie wymagało współpracy i wielu konsultacji z radnymi, mieszkańcami i przedsiębiorcami, aby osiągnąć satysfakcjonujący wszystkie strony kompromis. Wiele samorządów przyjęło już uchwały porządkujące krajobraz. Uważam, że już najwyższy czas, aby również u nas zabrać się za poprawę estetyki miasta, dlatego skierowałam pod obrady Rady Miasta stosowny projekt uchwały – podkreśla. – Mam nadzieję, że uda się nam to zrobić w tej kadencji – dodaje prezydent.
Ograniczenie reklam w przestrzeni publicznej nie jest proste. Uchwała musi pogodzić interesy mieszkańców i przedsiębiorców. Wymaga więc czasu, jednak ostatecznie pozwoli uporządkować miejską przestrzeń. Tak, aby nie zasłaniać architektury czy zieleni. Małgorzata Potaczek, naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta szacuje, że przyjęcia uchwały krajobrazowej zajmie co najmniej dwa lata. Będzie też czas dla podmiotów gospodarczych, instytucji, osób fizycznych na dostosowanie reklam do wymogów uchwały krajobrazowej.
– Pierwszym krokiem po podjęciu przez radnych uchwały intencyjnej będzie wyłonienie firmy, która opracuje zasady umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej. Potem będzie etap ich opiniowania i uzgadniania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Małopolski Urząd Marszałkowski i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dokument przejdzie cykl konsultacji, zostanie przedstawiony mieszkańcom, przedsiębiorcom, którzy będą mogli wnieść do niego swoje uwagi. Potem nastąpi przyjęcie uchwały krajobrazowej w wypracowanej formule w drodze uzgodnień i konsultacji – wyjaśnia Małgorzata Potaczek, naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta.
Intencyjną uchwałą o rozpoczęciu prac przy porządkowaniu reklam w mieście radni zajmą się na sesji 29 maja.