14.06.2024

Oświęcim. Budowa obwodnicy Oświęcimia. Pierwszy odcinek będzie gotowy jesienią

Narada inwestycyjna Jeszcze w tym roku pojedziemy fragmentem nowej obwodnicy Oświęcimia. Na jesień zaplanowano otwarcie dla ruchu odcinka drogi od nowego ronda przy ul. Jagiełły do skrzyżowania ul. Zatorskiej z ul. Grojecką. Poinformował o tym wykonawca inwestycji, firma Budimex na spotkaniu w Urzędzie Miasta. Na cyklicznej naradzie obecny był prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut, przedstawiciel inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich. W rozmowach o prowadzonych pracach, utrudnieniach i problemach inwestycyjnych brali też udział wójt gminy Oświęcim Mirosław Smolarek oraz członek zarządu powiatu Jerzy Mieszczak.
– Spotykamy się co kwartał, aby dowiedzieć się jak przebiegają prace, jakie są bieżące problemy na tej inwestycji. Staramy się wszyscy, zarówno samorządowcy, jak i wykonawca oraz inwestor znaleźć najlepsze rozwiązania. Ważne jest to, że przed nami już pierwsze efekty prac i możliwość korzystania z fragmentu obwodnicy. Jest jednak wiele kolejnych spraw i wyzwań inwestycyjnych. Dalej będziemy starali się dopingować wykonawcę i tak oddziaływać na inwestora, aby zakończone odcinki oddawać w miarę szybkim terminie, myślę o moście na Sole. Dużym wyzwaniem jest budowa tunelu pd torami kolejowymi przy ul Ostatni Etap. Podczas naszych spotkań mówimy też o problemach, jakie mają mieszkańcy miasta i gminy dotyczące porządku, hałasu czy organizacji ruchu, która pozwala na w miarę płynne korzystanie z dostępnych dróg. Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole jest kluczowa dla Oświęcimia i ziemi oświęcimskiej. Wszystkim nam zależy, aby jak najszybciej została oddana, bo poprawi układ komunikacyjny i możliwości rozwojowe miasta i regionu – mówił Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.
Przedstawiciel firmy Budimex poinformował o harmonogramie kolejnych robót. W połowie przyszłego roku zakończą się prace konstrukcyjne i nawierzchniowe przy budowie mostu na Sole. – Most w robotach konstrukcyjnych jest ukończony w 60 procentach. Jest już jezdnia prawa, prace przeniosły się lewą stronę. Prace konstrukcyjne zakończą się pod koniec tego roku. W przyszłym roku ruszymy z robotami wykończeniowymi i nawierzchniowymi – przekazał Paweł Darowski, kierownik budowy.

 

Mówił też o zaawansowaniu prac przy ul. Pod Olszyną, ulicy Zatorskiej oraz drogach w Harmężach czy Brzezince. W kolejnych tygodniach na odcinku ul. Zatorskiej, od Castoramy do skrzyżowania z ul. Grojecką, prowadzone będą roboty nawierzchniowe i wykończeniowe. Wtedy zostanie wdrożony drugi etap organizacji ruchu. Zgodnie z wcześniejszą deklaracją wykonawcy pod koniec sierpnia znikną utrudnienia na ul. Zatorskiej. – Ruch dwukierunkowy zostanie poprowadzony przez nowo budowane rondo – wyjaśnił. – Do końca czerwca ul. Pod Olszyną w zakresie nowo projektowanym zostanie oddana do użytku mieszkańcom. Skrzyżowanie ul. Ofiar Faszyzmu i ul. Pławskiej do września zostanie całkowicie przebudowane i oddane do ruchu. W międzyczasie prowadzone będą roboty na ul. Wojewódzkiej w Harmężach, tam wykonano rondo poza trasą istniejącej drogi i prowadzone będą roboty bitumiczne. Utrudnienia dla mieszkańców będą związane z włączeniem ulicy w istniejący ślad – mówił kierownik budowy.
Wiele uwagi poświęcono drążeniu tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Ostatni Etap. Roboty prowadzone będą innowacyjną technologią, wymagają dużej precyzji i czasu.– Doszliśmy do porozumienia z zamawiającym, roboty ruszą w lipcu, jeśli uda się jeszcze w czerwcu dopełnić wszystkich formalności – podkreślał Paweł Darowski.

Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej.
Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości.

Zdjęcia z powietrza: GDDKiA