Od dzisiaj, od godzin popołudniowych, kierowcy jeżdżą pierwszym fragmentem nowej drogi. Otwarcie blisko 2,2 km odcinka południowej obwodnicy Oświęcimia między rondem przy ul. Zatorskiej, a rondem przy ul. Jagiełły odbyło się z udziałem Macieja Ostrowskiego, dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, Doroty Niedzieli, wicemarszałek Sejmu RP, posła Marka Sowy, Stanisława Bukowca sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Janusza Chwieruta prezydenta Oświęcimia, starosty oświęcimskiego Andrzeja Skrzypińskiego, wójta gminy Oświęcim Mirosława Smolarka i przedstawicieli wykonawcy -firmy Budimex. Wszyscy zgodnie podkreślali, że obwodnica ma strategiczne znaczenie dla miasta i regionu.
Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut przypomniał, że inwestycja GDDKiA ma długą historię, a miasto było na każdym etapie starań o jej realizację. – To prawie dwadzieścia lat wysiłku wielu ludzi, instytucji. Wszystkim dziękuję, za to, że byli zaangażowani w działania na rzecz powstania tej drogi. Myślę, że jest ona ważna nie tylko dla Oświęcimia, ale też Małopolski Zachodniej. Otwiera nas na możliwości połączenia z całą siecią dróg ekspresowych, autostrad, daje możliwość rozwoju gospodarczego czy odciąży komunikacyjnie miasto. Ten pierwszy odcinek trochę nam pomoże w problemach komunikacyjnych, musimy mieć jednak świadomość, że efekt docelowy będzie wtedy, gdy powstanie cały przebieg drogi S1 wraz z obwodnicą – mówił prezydent.
Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ulic: Zatorskiej i Grojeckiej.
Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy)
z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe
z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe)
z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe)
z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe)
z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo).
Więcej informacji