02.12.2024

Oświęcim. Otwarto pierwszy odcinek obwodnicy Oświęcimia

Uczestnicy spotkania przesuwają barierkę, aby otworzyć drogęOd dzisiaj, od godzin popołudniowych, kierowcy jeżdżą pierwszym fragmentem nowej drogi. Otwarcie blisko 2,2 km odcinka południowej obwodnicy Oświęcimia między rondem przy ul. Zatorskiej, a rondem przy ul. Jagiełły odbyło się z udziałem Macieja Ostrowskiego, dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, Doroty Niedzieli, wicemarszałek Sejmu RP,  posła Marka Sowy, Stanisława Bukowca sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Janusza Chwieruta prezydenta Oświęcimia, starosty oświęcimskiego Andrzeja Skrzypińskiego, wójta gminy Oświęcim Mirosława Smolarka  i przedstawicieli wykonawcy -firmy Budimex. Wszyscy zgodnie podkreślali, że obwodnica ma strategiczne znaczenie dla miasta i regionu.
Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut przypomniał, że inwestycja GDDKiA ma długą historię, a miasto było na każdym etapie starań o jej realizację. – To prawie dwadzieścia lat wysiłku wielu ludzi, instytucji. Wszystkim dziękuję, za to, że byli zaangażowani w działania na rzecz powstania tej drogi. Myślę, że jest ona ważna nie tylko dla Oświęcimia, ale też Małopolski Zachodniej. Otwiera nas na możliwości połączenia z całą siecią dróg ekspresowych, autostrad, daje możliwość rozwoju gospodarczego czy odciąży komunikacyjnie miasto. Ten pierwszy odcinek trochę nam pomoże w problemach komunikacyjnych, musimy mieć jednak świadomość, że efekt docelowy będzie wtedy, gdy powstanie cały przebieg drogi S1 wraz z obwodnicą – mówił prezydent.

Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ulic: Zatorskiej i Grojeckiej.
Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:

z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy)
z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe
z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe)
z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe)
z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe)
z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo).
Więcej informacji