30.05.2025

Oświęcim. Najpierw projekt. Potem przedłużenie południowej obwodnicy Oświęcimia

Fot. GDDKiA

W Oświęcimiu rozmawiano o konieczności przebudowy drogi krajowej 44 od ronda na końcowym przebiegu południowej obwodnicy miasta aż do ronda im. Andrzeja Telki. Na spotkanie z inicjatywy prezydenta Oświęcimia Janusza Chwieruta i starosty oświęcimskiego Andrzeja Skrzypińskiego przybyli między innymi wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski. Obecny był też wójt gminy Oświęcim Mirosław Smolarek.
Inwestycja jest bardzo potrzebna w kontekście oddania w przyszłym roku południowej obwodnicy Oświęcimia wraz mostem na Sole, której przebieg kończy się w rejonie Castoramy. Jak zauważa dyrektor GDDKiA Maciej Ostrowski dalszy odcinek „krajówki” jest niedostosowany do przyjęcia tak dużego ruchu. Mocno też odbiega standardem od nowej obwodnicy, która będzie drogą dwupasmową. Dodatkowo wąskim „gardłem” stanie się rondo im. Andrzeja Telki u zbiegu ulic: Fabrycznej, Chemików i Olszewskiego, które jest głównym węzłem obsługującym ruch pomiędzy Oświęcimiem a Chrzanowem od strony północnej, Zatorem od strony wschodniej i centrum stolicy powiatu oświęcimskiego od strony zachodniej. Dodatkowo południowym wlotem jedziemy w kierunku Tychów i Kęt. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym teraz jest mocno przeciążone, a po otwarciu obwodnicy samochodów przybędzie.
– Od dłuższego czasu razem ze starostą Andrzejem Skrzypińskim i wójtem gminy Mirosławem Smolarkiem zabiegamy o to, aby przygotować rozwiązanie tej trudnej sytuacji komunikacyjnej. Dzisiaj na spotkaniu zapadły ważne ustalenia dotyczące przebudowy blisko 2 – kilometrowego odcinka drogi, które pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych. Zadeklarowałem, że miasto przygotuje projekt techniczny, przy udziale finansowym zarządcy drogi oraz okolicznych samorządów. Przyjęte ustalenia wymagają jeszcze podpisania stosownych porozumień – zdradza szczegóły prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut. Jak dodaje jest nadzieja, że projekt wraz z pozwoleniem na budowę tego odcinka będzie gotowy do końca 2027 roku. W tym układzie przebudowa będzie mogła być już realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w kolejnych latach. – Udało się nam wypracować tok postępowania, który daje szanse na przedłużenie południowej obwodnicy Oświęcimia. Podziękowanie kieruję do pani wicemarszałek Doroty Niedzieli za jej zaangażowanie w ten proces. Po raz kolejny pokazujemy, że wspólnie możemy wiele zrobić. W tym przypadku poprawić płynność ruchu w Oświęcimiu i zapobiec tworzeniu się korków – kończy prezydent.