Most na Sole jest gotowy. Pozostają jeszcze prace wykończeniowe i odbiory. Wszystko wskazuje na to, że kolejny etap inwestycji na odcinku od ul. Jagiełły w ciągu drogi wojewódzkiej 948 do ul. Legionów na drodze wojewódzkiej 933 wraz z nową przeprawą mostową na Sole zostanie oddany do ruchu znacznie wcześniej niż pierwotnie zakładano, bo już w połowie grudnia. Podobnie jak druga nitka na obwodnicy od ul. Wojewódzkiej do węzła Oświęcim na głównym przebiegu S1. Stąd będzie można na razie jechać do węzła Brzeszcze. Takie deklaracje złożono na spotkaniu w sprawie budowy południowej obwodnicy Oświęcimia, które odbyło się w Urzędzie Miasta z udziałem wykonawcy, inwestora i samorządów.
– Marzyliśmy od wielu lat o trzecim moście na Sole i teraz to się spełnia. Jest szansa, że w grudniu tego roku most zostanie otwarty i połączy ulicę Jagiełły z ulicą Legionów. Dla miasta, ziemi oświęcimskiej będzie to historyczne wydarzenie – uważa prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut. Zaznacza, że jest to realne dzięki współpracy pomiędzy firmą Budimex, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i samorządami.– Udało się nam znaleźć takie rozwiązania, które to ułatwią. Miasto Oświęcim podjęło się przygotowania i wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu, zabezpieczyliśmy pieniądze na jej przygotowanie, aby umożliwić dopuszczenie tego mostu do ruchu. Po stronie inwestora, wykonawcy są wszystkie kwestie formalne, związane z odbiorami – wyjaśnia.
Tomasz Cywiński, zastępca dyrektora kontraktu firmy Budimex podkreśla, że choć obwodnica ma być gotowa w 2026 roku, to wspólne działanie z samorządem skraca o pół roku termin oddania kolejnego odcinka od ul. Jagiełły do ul. Legionów łącznie z mostem na Sole. – Prowadzimy końcowe prace wykończeniowe, przygotowujemy się do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, chcemy przyspieszyć oddanie tego odcinka. Planujemy, że będzie to grudzień tego roku – wyjaśnia.
Za takim rozwiązaniem opowiada się też inwestor. – Roboty idą w dobrym tempie, technicznie są mocno zaawansowane. Teraz planujemy odbiory, w tym również nadzoru budowlanego, po to, aby uruchomić most na Sole – mówi Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji GDDKiA w Krakowie. Dodaje też, że na spotkaniu podjęto decyzję, aby udrożnić drugą nitkę obwodnicy na odcinku od Bojszów do Pław.
Ostatnim odcinkiem na oświęcimskim przebiegu obwodnicy jest przeprawa pod torami kolejowymi przy ul. Ostatni Etap. Teraz przy budowie obiektu, który jest unikatowy w Polsce pod względem inżynieryjnym skupia się najwięcej prac. Jest to jeden z trudniejszych etapów.
– Dla nas ogromnym wyzwaniem jest praca według opracowanej przez nas technologii. To jest innowacyjna metoda na skalę całego kraju. Można powiedzieć, że pracujemy siedem metrów pod wodą, więc tworzymy rozwiązania na bieżąco. Już w przyszłym roku będziemy z sukcesem kończyć ten etap, aby oddać już całość obwodnicy Oświęcimia do użytkowania – mówi Tomasz Cywiński.
Prezydent Janusz Chwierut zwraca uwagę, że korzyści z inwestycji odczujemy już w 2026 roku. – Zdecydowanie poprawi się komunikacja w mieście i ziemi oświęcimskiej zarówno w kierunku Bielska-Białej, jak i Mysłowic. Jednak jest to uzależnione od realizacji pozostałych odcinków na S1. Z informacji, które posiadamy pod koniec tego roku pojedziemy do Bielska-Białej, a do końca 2026 roku zakończą się prace na odcinku w kierunku Mysłowic – przekazuje.
Cykliczne, kwartalne narady są okazją do przekazania informacji o postępie prac, jak również o problemach czy utrudnieniach związanych z realizacją inwestycji. Przybyli na nią przedstawiciele wykonawcy, firmy Budimex, inwestora, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, administratora dróg, Zarządu Dróg Wojewódzkich, Starostwa Powiatowego i gminy Oświęcim. Miasto reprezentował prezydent Janusz Chwierut. Obecni byli też zastępca prezydenta Andrzej Bojarski oraz pracownicy urzędu.
Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej.
Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Budowa obwodnicy ma zakończyć się w 2026 roku.