W Urzędzie Miasta w Oświęcimiu można potwierdzić profil zaufany, który ułatwia załatwianie spraw administracyjnych bez osobistego stawiennictwa w urzędzie, wystarczy komputer z dostępem do internetu. – Jest to bezpłatne narzędzie, spełnia rolę elektronicznego podpisu. Dzięki niemu potwierdzamy swoją tożsamość w internecie, możemy bez wychodzenia z domu szybko i bezpiecznie wysłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych – wyjaśnia Maria Płachta, sekretarz miasta Oświęcim. – Od końca października punkt potwierdzania profilu zaufanego jest w naszym urzędzie. Formalności załatwiane są w godzinach pracy w pokoju nr 1, Dziennik Podawczy w budynku przy ul. Zaborskiej 2 – dodaje.
Profil zaufany to zbiór informacji o użytkowniku. Wprowadzone dane są weryfikowane. Dlatego każda osoba, która ma profil zaufany, jest wiarygodna, nikt nie może się pod nią podszyć. Dane na profilu zaufanym są odpowiednio zabezpieczone, aby nikt nie miał do nich dostępu i nie mógł ich wykorzystywać.
Profil zaufany jako narzędzie autoryzacji w systemach elektronicznym wykorzystują różne instytucje: Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – można złożyć wniosek o dowód osobisty, uzyskać odpisy aktów, zgłosić urodzenie dziecka, rozliczyć podatki, pobierać zaświadczenie o niekaralności, złożyć wniosek o kartę EKUZ,
Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – na przykład można umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie lub czy pracodawca zgłosił chorego pracownika do ubezpieczeń,
Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) – można założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.
W serwisie OBYWATEL.GOV.PL za pomocą profilu zaufanego można sprawdzić: punkty karne, dane w Rejestrze Dowodów Osobistych, czy dowód jest unieważniony oraz dane w rejestrze PESEL.
Punkt potwierdzania profilu zaufanego działa w ramach projektu Cyfrowe usługi publiczne w mieście Oświęcim.