30.04.2012

Europejski Dzień Solidarności Międzypokoleniowej – wspólne zajęcia seniorów i młodych mieszkańców Oświęcimia


29 kwietnia obchodzony jest Europejski Dzień Solidarności Międzypokoleniowej. Z tej okazji seniorzy z Dziennego Domu Pomocy w Oświęcimiu odwiedzili uczniów Powiatowego Zespołu nr 2 Szkół Ogólnokształcących, Mistrzostwa Sportowego i Technicznych oraz Miejskiego Gimnazjum nr 4.

Specjalne lekcje międzypokoleniowe miały na celu nawiązanie dialogu pomiędzy młodzieżą i osobami starszymi, znalezienie płaszczyzny wzajemnego zrozumienia i współpracy.


29 kwietnia obchodzony jest Europejski Dzień Solidarności Międzypokoleniowej. Z tej okazji seniorzy z Dziennego Domu Pomocy w Oświęcimiu odwiedzili uczniów Powiatowego Zespołu nr 2 Szkół Ogólnokształcących, Mistrzostwa Sportowego i Technicznych oraz Miejskiego Gimnazjum nr 4.

Specjalne lekcje międzypokoleniowe miały na celu nawiązanie dialogu pomiędzy młodzieżą i osobami starszymi, znalezienie płaszczyzny wzajemnego zrozumienia i współpracy.

 

  Licealiści z klasy 1 e zaprosili seniorów na niezwykłą podróż do ich czasów szkolnych. Uczestnicy lekcji poszukiwali wspólnych elementów dla szkoły wczoraj i dziś. W grupach międzypokoleniowych tworzyli „jeżyki” z flagami zawierającymi szkolne wspomnienia łączące oba pokolenia. Następnie wszyscy biorący udział w lekcji zrobili drzewo pt.”Szkoła wczoraj – szkoła dziś”, gdzie podkreślono wspólny konar edukacji oraz zaznaczono różnice w funkcjonowaniu szkolnictwa dawniej i w czasach współczesnych. Podczas sesji uczniowie oglądali także pamiątki szkolne przyniesione przez sędziwych gości, w tym zdjęcia, świadectwa i albumy. Nie zabrakło również wspólnego poczęstunku.
W gimnazjum natomiast młodzież i seniorzy wspólną lekcję odbyli w pracowni komputerowej. Tematem przewodnim spotkania był sposób spędzania wolnego czasu przez młodzież kiedyś i dziś. Podczas warsztatów ustalano w jaki sposób młodzi ludzie wypełniają czas poza szkołą oraz jak różne formy aktywności przebiegały kilkadziesiąt lat temu, a jak korzystają z nich współcześni uczniowie. Młodzież dowiedziała się ciekawych rzeczy o tym jak w trudnych czasach powojennych i bez nowoczesnych technologii dzisiejsi seniorzy organizowali gry i zabawy, gdzie się spotykali, jakie czytali czasopisma i czym się interesowali. W grupach uczestnicy spotkania wykonali metodą kolażu portret Seniora XXI wieku oraz Młodego sprzed kilkudziesięciu lat. Spotkanie umożliwiło nawiązanie dialogu międzypokoleniowego, a obie grupy połączyła nić porozumienia.
Umożliwienie wymiany międzypokoleniowej w szkołach pozwala na aktywny udział osób starszych, wzmocnienie ich poczucia przydatności i integracji ze środowiskiem. Seniorzy chcą brać czynny udział w życiu społecznym, rozwijać się i dzielić się historiami swojego życia. Nawiązanie kontaktów przez młodych ludzi z osobami w jesieni życia sprzyja wzmacnianiu pozytywnego obrazu starzenia się, solidarności, umożliwia wzajemną naukę pokoleń, wspiera zrozumienie i szacunek oraz pozwala na rozwój kompetencji społecznych i obywatelskich. Ponadto, dzięki przekazywaniu pamięci, młodzi dziedziczą historię starszych osób i mogą w ten sposób lepiej budować własną indywidualną tożsamość. Seniorzy poprzez historię własnego życia przekazują uczniom miarę przeszłości i przyszłości. Szkoły zaangażowane w uczczenie Dnia Solidarności Międzypokoleniowej wzięły udział w projekcie generation@school. Prace powstałe podczas warsztatów z seniorami wezmą udział w konkursie. Ponadto placówki edukacyjne otrzymają dyplomy podpisane przez

Komisję Europejską.  

 

 

fot. Uczniowie z MG nr 4 i seniorzy podczas wspólnych warsztatów