W Oświęcimiu pojawi się trzeci przewoźnik kolejowy. Obok Kolei Śląskich z Katowic i Przewozów Regionalnych z Krakowa, od 8 czerwca 2019 roku, będą to Koleje Małopolskie. Na wydzierżawionym przez miasto terenie przy ulicy Wyzwolenia, obok dworca PKP, krakowska spółka przewozowa przygotuje zaplecze do przeglądów i napraw taboru kolejowego. Koszt tej inwestycji to blisko 5 mln zł. Umowę określającą warunki współpracy na okres trzech lat podpisali w miniony piątek w Urzędzie Miasta prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut oraz przedstawiciele Kolei Małopolskich: prezes Grzegorz Stawowy i wiceprezes Ryszard Rębilas. – Dzierżawimy od miasta pięć torów odstawczych, na trzech postawimy halę namiotową, gdzie będą mogły być nawet serwisowane jednocześnie trzy pociągi. Wybudowany zostanie specjalny kanał do ich przeglądu – mówi Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich. – Bez tego zaplecza trudno będzie uruchomić połączenia do Krakowa, a chcemy skomunikować Oświęcim ze stolicą Małopolski – podkreśla. – Pociągi z uwagi na cykl przeglądów będą serwisowane w Oświęcimiu, a także myte i sprzątane. A to oznacza, że ten teren jeszcze przed wakacjami zostanie zagospodarowany i zapewne powstaną nowe miejsca pracy – dodaje. Jeszcze w tym tygodniu rozpoczną się prace porządkowe na bocznicy.
Fot. MUM
Obecnie na trasie z Oświęcimia do Krakowa kursuje 7 par pociągów. Od grudnia będzie ich już 10. Od 8 czerwca przyszłego roku zaczną się systematycznie pojawiać Koleje Małopolskie. – Na początku pewnie będziemy się zamieniać z Przewozami Regionalnymi. Docelowo chcemy, by połączenia z Oświęcimia miały charakter kolei aglomeracyjnej, przedłużonej linii z Tarnowa przez Trzebinię. Za kilka lat, gdy skończą się remonty kolejowe liczymy, że powstanie wahadło, czyli pociągi z Oświęcimia lub z Czechowic-Dziedzic będą dowoziły pasażerów do Trzebini na połączenia relacji Kraków-Katowice, które będą kursowały co pół godziny – wyjaśnia prezes Kolei Małopolskich. Wpisuje się to realizowane w Oświęcimiu przedsięwzięcia związane z rozwojem infrastruktury kolejowej. – Budujemy już parking wielopoziomowy na 300 miejsc, który będzie gotowy do 2020 roku. PKP rozpoczęły też przebudowę dworca kolejowego. Remontowane są też tory pomiędzy Oświęcimiem a Trzebinią i Oświęcimiem a Czechowicami-Dziedzicami. Oświęcim stanie się ważnym węzłem komunikacji kolejowej. Jest to kierunek działań, na którym nam zależy – podkreśla prezydent Janusz Chwierut.
Bocznica kolejowa została skomunalizowana na rzecz miasta przez wojewodę kilka lat temu.
Wizualizacje Koleje Małopolskie