
Firma Budimex omówiła stan zaawansowania inwestycji, przedstawiła harmonogram prac na najbliższe miesiące na poszczególnych odcinkach. Dla kierowców najbardziej uciążliwe są te przy budowie rond w ciągu dróg wojewódzkich 933 i 948. Pod koniec kwietnia ma się to zmienić, oba ronda będą gotowe. W maju ruszą prace związane z przebudową drogi krajowej 44, ulicy Zatorskiej, które według planów prowadzone będą przez cztery miesiące.
– Przygotujemy tam dwa etapy organizacji ruchu, które będą trwały po dwa miesiące. Postaramy się jak najbardziej skrócić ten okres, aby ograniczyć utrudnienia dla kierowców – wyjaśnia Paweł Darowski, kierownik budowy.
Jak zapewnia zmniejszy się ruch na jednej z dróg serwisowych. Mieszkańcy ulicy Pod Olszyną odetchną z ulgą.
– Ślad drogi głównej pozwoli nam w najbliższym czasie, myślę że do dwóch tygodni, w 80 proc. wyprowadzić ruch budowlany z ul. Pod Olszyną i przeprowadzić go na trasę główną, co spowoduje, że będzie tam spokojniej. Choć pozostaną tam jeszcze roboty związane z przezbrojeniami i zbiornikiem retencyjnym numer 5, nie będą one jednak tak ciężkie, jak dotychczas. Zamkniemy też ul. Nowe Stawy, a wykonane na ul. Jagiełły chodniki i przejścia dla pieszych pozwolą bezpiecznie przemieszczać się mieszkańcom pomiędzy częścią wschodnią, a zachodnią ul. Nowe Stawy – mówi.
Za miesiąc rozpoczną się prace przy tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Ostatni Etap. Postępuje też budowa mostu na Sole. Jak ocenia kierownik budowy Paweł Darowski jego konstrukcja jest już gotowa w 60 proc. – Prawa jezdnia jest gotowa. W następnych dniach powstanie zwornik, który zepnie północną cześć mostu z południową, obiekt będzie wtedy kompletny i nastąpi etap prac związanych z jego wykończeniem, a potem przerzucimy się na lewą jezdnię – dodaje.
– Staramy się utrzymać stały kontakt z inwestorem, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcą inwestycji oraz gminą i powiatem, aby omawiać poszczególne etapy realizacyjne czy rozwiązywać powstałe problemy. Kwestia kluczowa to budowa głównej trasy, nowych obiektów, jak trzeci most na Sole, most w Bojszowach czy tunel pod torami kolejowymi. To są też ronda na drogach wojewódzkich w kierunku Kęt i Brzeszcz. Inwestycja jest trudna logistycznie i technologicznie, wymaga dużej aktywności ze strony firmy, ale jak widać te prace się posuwają w dobrym tempie – ocenia prezydent Janusz Chwierut.
Fot. GDDKiA
Dla Oświęcimia jest to kluczowa inwestycja, głównie pod kątem komunikacyjnym, która da impuls do większego rozwoju miasta. – Dla Oświęcimia ważny jest kolejny most na Sole, Będziemy mieli połączenie z systemem dróg ekspresowych i autostrad, chociaż musimy mieć świadomość, że dopiero zrealizowanie pełnego zakresu tego przedsięwzięcia, czyli drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy do węzła Bielsko – Biała pozwoli na pełne wykorzystanie tego potencjału naszej południowej obwodnicy zarówno w kierunku do granicy z Czechami do Cieszyna, czy w kierunku Warszawy oraz dalej na północ. Odcinek do Bielska – Białej jest realizowany, jego zaawansowanie jest nawet większe niż obwodnicy południowej Oświęcimia. Fragment w kierunku północnym jest jeszcze na etapie projektowym, prace mają rozpocząć się w tym roku, a więc realizacja będzie za dwa, trzy lata. My liczymy, że obwodnica południowa Oświęcimia będzie gotowa w przyszłym roku i usprawni komunikację w mieście, ale też przyczyni się do rozwoju gospodarczego – mówi prezydent.
Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole i połączeniem do drogi S 1 rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Budowane są trzy mosty na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunel pod torami w ciągu ulicy Ostatni Etap.
Na miejskim etapie jej przebiegu będą trzy ronda na drodze wojewódzkiej 948 i 933 oraz przy ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora. Inwestycja zakończy się w 2025 roku.
Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole i połączeniem do drogi S 1 rozpoczęła się jesienią 2022 roku. Budowane są trzy mosty na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunel pod torami w ciągu ulicy Ostatni Etap.
Na miejskim etapie jej przebiegu będą trzy ronda na drodze wojewódzkiej 948 i 933 oraz przy ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora. Inwestycja zakończy się w 2025 roku.
Fot. GDDKiA