Oświęcimski przewoźnik sukcesywnie wymienia stare, wysłużone autobusy na nowoczesne ekologiczne. Niedługo tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji wzmocni 14 autobusów elektrycznych. Z tym, który jest już na stanie przewoźnika od 2020 roku będzie ich łącznie 15.
Spółka na dziewięć pojazdów pozyskała pieniądze europejskie, a pięć kupi dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Gospodarki Wodnej i Środowiska. Już w drugiej połowie roku na ulice Oświęcimia wyjedzie sześć „elektryków” firmy Solaris. Pozostałe będą wozić pasażerów od 2026 roku.
– Pierwszym pojazdem będzie autobus o długości 18 metrów. Przyjedzie do nas w lipcu, kolejne dwa 9 – metrowe „elektryki” będą w Oświęcimiu we wrześniu i następne dwa w grudniu. Pod koniec roku gotowy będzie też autobus 12-metrowy – informuje Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji. Umowa przewiduje, że kolejne przyjadą do Miejskiego Zakładu Komunikacji do kwietnia 2026 roku.
– Autobusy elektryczne są ciche i nie emitują spalin. Wzmacniając zeroemisyjny tabor, dbamy o nasze środowisko. Podnosimy komfort mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej, a wygodne autobusy powinny zachęcić więcej osób do wyboru tego środka transportu. Myślimy też o rozbudowie systemu informacji pasażerskiej o nowe lokalizacje. Szukamy możliwości sfinansowania tego przedsięwzięcia – mówi Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.
Wśród dziewięciu autobusów z dofinansowaniem z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji najwięcej, bo aż sześć będzie w wersji MIDI, czyli o długości od 9,2 do 10,5 metra. Dwa autobusy MAXI będą miały długość 12 metrów i tylko jeden będzie w typie MEGA, czyli ponad 18 metrów. Ich zakup wraz ze stacją ładowania kosztuje ponad 32,2 mln zł, z tego ok. 23 mln zł to pieniądze europejskie, które Miejski Zakład Komunikacji pozyskał z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Dofinansowanie obejmuje też budowę stacji transformatorowej w zajezdni MZK przy ul. Leszczyńskiej oraz stacji ładowania i transformatorowej po drugiej strony miasta przy punkcie socjalnym przy ul. Unii Europejskiej.
Oświęcimski przewoźnik kupi też pięć autobusów elektrycznych, na które pozyskał pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt inwestycji wynosi 16,6 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków PFR wyniesie 12,5 mln zł. Dostawa autobusów i ładowarek będzie realizowana od grudnia tego roku do kwietnia 2026 r.
Pasażerowie linii miejskich i podmiejskich znają już zalety i udogodnienia autobusu elektrycznego. Korzystają z niego od pięciu lat. Autobus ma długość 12 metrów. Jest przygotowany do przewozu 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Ma niską podłogę z wysuwaną platformą dla osób na wózkach, ma też biletomat. Wnętrze jest klimatyzowane, posiada Wi-Fi oraz monitoring w środku i na zewnątrz pojazdu.
Fot. MZK Oświęcim