16.12.2025

Obwieszczenie Prezydenta Miasta Oświęcim – zawiadomienie dla stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia: Budowa pierwszego etapu premetra w Krakowie

Oświęcim, dnia 15 grudnia 2025 r.

Znak sprawy:

GA.6220.15.2024.III

OBWIESZCZENIE

PREZYDENTA MIASTA OŚWIĘCIM

Działając na podstawie postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie znak: SKO.OŚ/4170/364/2024 z dnia 22 października 2024 r.; art. 10, art. 36 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2025 r. poz. 1691); art. 74 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1890)

zawiadamiam strony postępowania:

1. O zakończeniu zbierania materiału dowodowego w postępowaniu wszczętym na wniosek Prezydenta Miasta Krakowa reprezentowanego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie, ul. Reymonta 20, 30-059 Kraków z dnia 14 czerwca 2022 r. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa pierwszego etapu premetra w Krakowie”, zlokalizowanego na działkach nr: 534/11, 535/7, 616/1, 556/1, 614/2, 625, 626, 534/10, 535/6, 535/3 obr. 1 Śródmieście; 147, 161 obr. 2 Śródmieście; 653/33, 699/18, 654/2, 701, 654/3, 699/6, 653/28, 713/6, 713/4, 700/1, 713/5 obr. 4 Krowodrza; 754/1, 928, 36/5, 103/29, 39/6, 40/3, 24/2, 34/2, 385/2, 27/2, 31, 537, 236/2, 746, 104/5, 24/13, 28, 737, 41/4, 791, 29, 667/5, 798/3, 940, 932, 36/1, 235/1, 679/3, 933, 24/6, 793, 302/2, 671/3, 929, 667/22, 383, 267/3, 384, 935, 145/5, 39/4, 30, 108, 269, 103/14, 341/5, 27/3, 107, 103/1, 930, 237/5, 104/8, 385/1, 539, 41/6, 268/4, 386, 840, 729, 875, 24/10, 105/4, 37/8, 667/8, 40/4, 237/1, 941, 667/4, 671/7, 32, 302/1, 103/6, 37/7, 804, 934, 684, 24/4, 667/1, 237/3, 38/5, 106/2, 33/2, 679/1, 936, 341/6, 105/5, 266/3, 146/3, 36/4, 939, 38/6, 898, 839, 304, 105/3, 105/6, 35/1, 754/11, 944, 238/1, 37/6, 41/5, 33/1, 236/3, 342, 303, 146/5, 946, 39/3, 37/2, 237/4, 670/7, 236/4, 899, 104/7, 37/5, 671/5, 670/5, 35/2, 266/2, 538, 235/2, 27/4, 38/7, 145/3, 931, 34/1, 670/4, 670/6, 145/9, 667/3, 161/46, 146/6, 792, 145/10, 104/4, 803, 671/6, 36/3, 942, 37/1, 671/4, 267/1, 39/5, 798/2, 945, 667/9, 106/1, 943, 798/1 obr. 4 Śródmieście; 604/1, 535, 489/41, 490/9, 604/3, 124/1, 467/1, 228/1, 346/1, 91/4, 91/2, 621, 12/1, 6/1, 460/1, 604/2, 456/1, 92/4, 38/1, 650, 651, 627, 146/1, 585, 489/39, 475/1, 477/1, 489/22, 482/1, 4/1, 490/10, 484/1, 490/8, 316/2, 299/27, 583, 92/7, 457/3, 91/3, 489/16, 122/4, 202/1, 44/4, 317/1, 468/3, 111/1, 588, 348/3, 144, 589, 44/7, 489/25, 206/1, 586, 536, 11/3, 133/1, 190/1, 132/1, 303/1, 490/11, 13/3, 502/24, 187/2, 42/1, 458/1, 96/1, 11/5, 29/3, 584, 225/3, 97/1, 92/1, 502/25, 590, 299/19, 213/1, 581, 470/1, 123/1, 489/24, 188/1, 145/1, 314/4, 229/1, 30/1, 304/1, 98/1, 212/3, 489/23, 11/2, 204, 347/1, 205/1, 489/17, 37/1, 5/1, 225/2, 203/1, 311/1, 478, 577, 211/1, 207/1, 214/1, 11/4, 212/7, 502/26, 43/1, 315/4, 313/2, 189/1, 110/1, 227/2, 489/34, 226/2, 44/6, 312/1, 502/27, 212/2, 29/4, 41/1, 109/1, 302/1, 134/1, 108/1, 587, 112/1, 212/6, 208/1, 490/7, 579, 210/1, 315/3, 578, 122/3, 310/1, 489/38, 580, 209/1, 212/4, 582, 314/3, 212/5, 489/40, 489/9, 489/33, 489/37, 564, 714, 715, 717 obr. 5 Śródmieście; 56/1, 510/16, 520/1, 4/15, 55/20, 97/9, 57/1, 516/1, 278/4, 278/6, 97/8, 517/5, 59/1, 58/1, 572, 649, 650 obr. 6 Śródmieście; 154/2, 324/4, 314/1, 179/47, 158, 325/9, 179/45, 179/17, 325/5, 179/49, 179/46, 179/32, 155, 175/1, 313, 179/41, 179/42, 310, 179/40, 157, 176/1, 177, 179/44, 174/1, 164, 324/1, 324/3, 179/14, 332, 179/13, 156, 159, 176/2, 154/1 obr. 8 Śródmieście; 180/15, 19/47, 183, 195/3, 209/2, 237, 233, 184/15, 181/1, 203/1, 182/5, 79/19, 239, 184/14, 234, 242, 235, 33/5, 51/1, 196/2, 79/23, 184/12, 79/20, 184/10, 33/4, 216/5, 243, 19/5, 184/13, 50/2, 184/11, 79/22, 194, 236, 240, 182/6, 241, 182/7, 184/3, 238 obr. 12 Krowodrza; 930/19, 930/1, 921/2, 930/11, 917/3, 930/10, 921/1, 917/2, 1116, 917/1, 930/29, 923, 930/21, 930/28, 930/25, 930/27, 922/3, 985 obr. 23 Śródmieście; 124/1, 137, 130, 92/2, 65, 126, 88, 68, 109, 80/2, 96, 131/2, 79, 113, 133, 91, 89, 114, 78/3, 75, 76, 110, 112, 77, 122/2, 116, 127, 95/1, 115, 94/1, 90, 120/1, 78/4, 93, 111, 131/1, 78/1, 80/1 obr. 50 Śródmieście; 125/12, 107/1, 125/8, 157/3, 125/7, 121, 126, 129, 158, 163/3, 118, 166/1, 116, 123, 162, 124/3, 164, 128, 169, 107/2, 165/4, 117, 168, 130, 122, 125/9, 167/1, 131/5, 124/2, 157/2, 114, 131/3, 131/4, 131/6, 125/2, 119, 163/2obr. 60 Śródmieście; 26/1, 5/4, 70/4, 4/1, 27/7, 8, 5/5, 6, 10, 5/6, 9, 27/10, 7, 27/11, 5/3 obr. 62 Śródmieście; 66/3, 173/1, 179/3, 180/4, 183/6, 74, 72, 190, 212, 75, 171/2, 73, 67/2, 182/2, 171/1, 172/1, 181/10, 65/5, 67/10, 65/7, 65/10, 183/5, 183/4, 214, 215, 65/12, 65/11 obr. 119 Śródmieście; 55, 107/1, 108/2, 83/1, 40, 108/1, 52, 106/5, 42, 81, 39/4, 56/1, 82, 51/1, 54, 44, 83/4, 51/6, 43, 83/3, 80, 39/1 obr. 120 Śródmieście.

2. O określeniu nowego terminu załatwienia sprawy – do 27 lutego 2026 r.

Zgodnie z art. 10 §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom postępowania czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Czynności tych można dokonać do 16 stycznia 2026 r. Po tym terminie zostanie wydana decyzja administracyjna kończąca postępowanie.

Podmiot, który żąda powyższych czynności zobligowany jest do przedłożenia dokumentów (np. wypisu z rejestru gruntów, odpisu z księgi wieczystej) potwierdzających prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę, z zastrzeżeniem art. 81 ust. 1 ustawy OOŚ. Przez obszar ten rozumie się:

1) przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu;

2) działki, na których w wyniku realizacji, eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska, lub

3) działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.

W związku z faktem, że większość zainteresowanych stron postępowaniach posiada siedzibę poza Oświęcimiem, tutejszy organ wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom postanowił udostępnić zdalnie do wglądu najistotniejsze dokumenty:

raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko z maja 2025 r.:

https://skroc.pl/Premetro

protokół z rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa opublikowany w dniu 21.10.2025 r.:

https://bip.oswiecim.um.gov.pl/5683/dokument/51918

– opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie z 04.07.2025 r.:

https://oswiecim.pl/wp-content/uploads/2025/12/NZ908313122025.pdf

– postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni w Krakowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie z 26.11.2025 r.:

https://oswiecim.pl/wp-content/uploads/2025/12/KKZZS4900620243BP.pdf

– postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z 12.12.2025 r.:

https://oswiecim.pl/wp-content/uploads/2025/12/OO4221472024ASu.pdf

Dokumenty te opublikowano również w Bazie OOŚ prowadzonej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska: http://bazaoos.gdos.gov.pl

Z pełną dokumentacją sprawy można zapoznać się w godzinach pracy Urzędu Miasta Oświęcim w Wydziale Architektury i Urbanistyki, ul. Władysława Jagiełły 23 w Oświęcimiu, po uprzednim umówieniu się telefonicznie pod numerem: (33)842-92-22.

 

UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1691) o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie określonym w art. 35 organ administracyjny obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu.

Wskazany w obwieszczeniu z dnia 25 czerwca 2025 r. termin załatwienia sprawy ustalony na 31 grudnia 2025 r. nie może zostać dotrzymany. Tutejszy organ otrzymał ostatnie niezbędne uzgodnienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie dopiero w dniu 12 grudnia 2025 r. Przed wydaniem decyzji, na tutejszym organie ciąży obowiązek umożliwienia zapoznania się przez strony postępowania z całością dokumentacji. Ze względu na fakt, że strony postępowania zawiadamiane są przez obwieszczenie, a ich siedziby znajdują się poza Oświęcimiem, konieczne jest przesunięcie terminu, do którego zostanie wydana decyzja.

POUCZENIE

Stronie postępowania służy prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli: 1) nie załatwiono sprawy w terminie określonym w art. 35 lub przepisach szczególnych ani w terminie wskazanym zgodnie z art. 36 §1 (bezczynność); 2) postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy (przewlekłość). Ponaglenie, zawierające uzasadnienie należy kierować do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. Juliusza Lea 10, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Oświęcim, ul. Zaborska 2, 32-600 Oświęcim.

Zgodnie z art. 74 ust. 3 i 3f ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.) i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1890) – jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuje się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego. Nieuregulowany lub nieujawniony stan prawny nieruchomości znajdujących się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania oraz wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Do zawiadomień o decyzjach i innych czynnościach organu osób, którym przysługują prawa rzeczowe do nieruchomości o nieuregulowanym lub nieujawnionym stanie prawnym, stosuje się przepis art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2025 r. poz. 1691) – jeżeli przepis szczególny tak stanowi, zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej. Dzień, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej wskazuje się w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia lub w Biuletynie Informacji Publicznej. Zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zgodnie z art. 63 §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) wnosi się na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania.

Wobec powyższego wskazuję adresy do wnoszenia pism w przedmiotowej sprawie:

  • Prezydent Miasta Oświęcim, ul. Zaborska 2, 32-600 Oświęcim lub Wydział Architektury i Urbanistyki, ul. Władysława Jagieły 23, 32-600 Oświęcim

  • ePUAP: /yv0o784mko/SkrytkaESP

  • eDoręczenie: AE:PL-44964-41636-RHIFS-18

Data opublikowania obwieszczenia: 16.12.2025 r.

PREZYDENT MIASTA OŚWIĘCIM

JANUSZ CHWIERUT

Przejdź do treści