23. Letnie Koncerty Organowe

kiedy: 25 czerwca 2018 - 23 lipca 2018

w godzinach - 18:00 - 20:00

gdzie: Kościół parafii św. Maksymiliana w Oświęcimiu

W okresie od 25 czerwca do 23 lipca 2018 roku w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu odbędzie się pięć koncertów organowych w ramach 23. Letnich Koncertów Organowych.

Koncerty organizowane przez Oświęcimskie Centrum Kultury przyciągają do kościoła św. Maksymiliana wielu miłośników muzyki, którzy mają możliwość posłuchania muzyki organowej skomponowanej przez wielkich mistrzów gatunku oraz utworów kompozytorów współczesnych. W Oświęcimiu gościło wielu znakomitych muzyków z Polski, jak również z Japonii, Urugwaju, Brazylii, USA, Hiszpanii, Austrii, Szwecji, Słowacji, Rosji. Wiele koncertów odbywających się ramach „Letnich Koncertów Organowych” urozmaicanych jest wykonywaniem wspólnych utworów z towarzyszeniem innych instrumentów, w tym skrzypiec, wiolonczeli, harfy, trąbki, fletu, instrumentów perkusyjnych, akordeonu, fletni pana, jak również utworów wokalnych przez solistów i chór.

Witold Zalewski – organy
Hanna Zalewska – organy
Liliana Pociecha – sopran
Chór i Orkiestra Bazyliki OO. Cystersów w Mogile pod dyrekcją Stanisława Kowalczyka
poniedziałek, 25 czerwca 2018, godz. 19:00

program:
Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Preludium g-moll BuxWV 148
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja i fuga c-moll BWV 537
Preludium chorałowe „Herr Jesu Christ, dich zu uns wend!”
Preludium i fuga G-dur BWV 541
César Franck (1822-1890)
Chorał h-moll
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Domine Filii z Glorii
W aranżacji Stanisława Kowalczyka
Charles Gounod (1818-1893)
Laudate Dominum
Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Laudis thema
César Franck (1822-1890)
Ave Maria
August Sodermann (1832-1876)
Osanna
Gabriel Faure (1845-1924)
Pavana 
Joseph Haydn (1732-1809)
Te Deum
 
Witold Zalewski ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in.: w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie. Od 1998 roku jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez św. Jana Pawła II, pełnił rolę organisty (Katedra Wawelska, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz Błonia Krakowskie). Witold Zalewski jest autorem Śpiewnika pieśni kościelnych wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji (m.in. Śpiewnik Wawelski). W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”. Od 2016 roku jest dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie na stanowisku adiunkta z habilitacją (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II).
 
Hanna Zalewska naukę gry na fortepianie rozpoczęła w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. I. Paderewskiego w Krakowie w klasie Jadwigi Wyroby. Naukę kontynuuje w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w klasie fortepianu dr Mileny Kędry oraz w klasie organów mgr Aleksandry Gawlik. Hanna Zalewska zdobyła I miejsce na konkursie w Trzcianie (2018).

Liliana Pociecha ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2004-2017 związana była z Chórem Polskiego Radia. W latach 2005-2008 współpracowała z Krakowską Operą Kameralną, a 2011-2013 z Capellą Cracoviensis, z którą w 2012 roku miała okazję wziąć udział w performansie muzycznym „Bar.okowa uczta” w reżyserii C. Tomaszewskiego, a także z zespołem Arte Dei Suonatori, z którym w 2016 roku wykonała cykl koncertów w krajach nadbałtyckich (Szwecja, Dania, Niemcy) oraz z zespołem Capella Viridimontana. W 2013 roku wykonała jedną z partii solowych poematu symfonicznego „Harfy Papuszy” J.K. Pawluśkiewicza. Brała udział w nagraniach muzyki B. Chajdeckiego do seriali „Czas Honoru” i „Czas Honoru Powstanie”, fabularyzowanego dokumentu „Baczyński”, filmu fabularnego „Zwierzęta” i filmu animowanego „Lato 2014” oraz kilku spektakli teatralnych. Wykonywała także partię sopranową w kantacie „Ad fontes” tegoż kompozytora. Od 2013 roku współpracuje z zespołem Cracow Singers, który w 2015 roku wydał wspólnie ze Stanisławem Soyką płytę „Soyka & Cracow Singers Shakespeare a cappella”. Prowadzi działalność koncertową w kraju (festiwale – Misteria Paschalia, Festiwal Muzyki Filmowej, Wszystkie Mazurki Świata, Noc Cracovia Sacra, Muzyka w Starym Krakowie) i za granicą (Hiszpania, Francja, Niemcy, Czechy, Litwa, Armenia, Emiraty Arabskie, Wielka Brytania) w tym na festiwalach Huddesrsfield Contemporary Music Festival, Abu Dhabi Festival. W swoim repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej po współczesną. Współpracuje z Chórem Bazyliki OO. Cystersów w Mogile.
 
Chór Bazyliki OO. Cystersów w Mogile powstał w 1996 roku i działa nieprzerwanie pod kierownictwem Stanisława Kowalczyka – założyciela i dyrygenta zespołu, absolwenta Akademii Muzycznej w Krakowie, organisty w mogilskiej bazylice. Chór złożony jest z osób, które połączyła wielka pasja – muzyka. W 2005 roku, z inicjatywy Stanisława Kowalczyka, powstała Orkiestra Kameralna, którą tworzą uczniowie i absolwenci Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie, a także zaprzyjaźnieni muzycy. W bogatym repertuarze Chóru i Orkiestry Kameralnej Bazyliki OO. Cystersów jest muzyka klasyczna, sakralna – od renesansu po współczesność. Celem nadrzędnym działalności chóru i orkiestry jest oprawa uroczystości religijnych oraz kultywowanie i propagowanie tradycji muzycznej Kościoła. Chór współpracował z wybitnymi dyrygentami, muzykami, orkiestrami, chórami i solistami, m.in. z Orkiestrą Beethovenowską, Elżbietą Towarnicką, Lilianą Pociechą, Chórem Mariańskim, Akademickim Chórem Organum, chórem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Dominanta oraz aktorami – Piotrem Piechą i Andrzejem Franczykiem. Zespół jest laureatem wielu przeglądów i konkursów, koncertował również we Francji i  Austrii, a w Krakowie znany jest z licznych koncertów, m.in. na Festiwalu Cracovia Sacra, Muzyka w Starym Krakowie.

Paweł Wróbel – organy                                                                                            
Marek Pawełek – organy
Dominika Kapusta – flet                                                                                            
poniedziałek, 2 lipca 2018, godz. 19:00

program:
Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Passacaglia d-moll BuxWV 161
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja G-dur BWV 572
Sonata C-dur na flet i basso continuo BWV 1033
Andante-Presto, Allegro, Adagio, Menuetto I, Menuetto II
Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
Taniec błogosławionych duchów z Orfeusza i Eurydyki
Claude Debussy (1862-1918)
Syrinx
Siergiej Rachmaninow (1873-1943)
Wokaliza
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Menuet i Badinerie z Suity h-moll BWV 1067
Robert Schumann (1810-1856)
Etiuda w formie kanonu op. 56, nr 2
Franz Schmidt (1874-1939)
Preludium i fuga D-dur
Alleluja
 
Paweł Wróbel studiował organy pod kierunkiem prof. Andrzeja Chorosińskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Jona Laukvika w Hochschule für Musik w Stuttgarcie oraz prof. Gunthera Rosta w Universität für Musik w Grazu. W 2012 roku uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Otrzymał nagrody podczas międzynarodowych konkursów organowych w Poznaniu (2005), Gdańsku (2006), Zurychu (2011), Miami (2012). Był stypendystą Keimyung Research Foundation Uniwersytetu w Seulu w 2007 roku. Brał udział w sesjach i kursach mistrzowskich z zakresu gry organowej prowadzonych przez Ludgera Lohmanna, Bernharda Haasa, Gerharda Weinbergera, Wolfganga Zerera, Martina Sandera, Christopha Krummachera. Jest autorem transkrypcji na organy, utworów fortepianowych oraz orkiestrowych J.S. Bacha, F. Chopina, G. Fauré, F. Liszta, S. Prokofieva, S. Rachmaninowa, J. Sibeliusa oraz I. Strawińskiego. Jego autorska transkrypcja organowa Funérailles (2010) oraz Walca zapomnianego nr 1 F. Liszta (2017) została wydana w wydawnictwie Polihymnia w Lublinie. Koncertował w Wielkiej Brytanii, Danii, Austrii, Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, na Słowacji i Litwie oraz w Polsce. Jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia organistów American Guild of Organists w Nowym Jorku, wykładowcą w Diecezjalnym Studium Organistowskim oraz Zespole Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach. W latach 2012-2017 był wykładowcą na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Bazylice Katedralnej w Kielcach oraz w Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego na Św. Krzyżu (Łysej Górze) w Górach Świętokrzyskich.
 
Marek Pawełek ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006 roku współpracuje z chórem Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w Krakowie w charakterze akompaniatora oraz jest organistą w Kościele Garnizonowym w Krakowie. W 2009 roku podjął współpracę – jako akompaniator – z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w Krakowie. Od 2012 roku związany jest ze Stowarzyszeniem Passionart, w którym pełni funkcję sekretarza oraz tworzy aranżacje orkiestrowe. Jest autorem opracowań kolęd wydanych w 2015 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i utrwalonych na płycie CD przez Chór Psalmodia. W 2016 roku był organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.

Dominika Kapusta jest studentką fletu w klasie prof. dr hab. Zbigniewa Kamionki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Występowała solo z orkiestrą, a także z chórem szkolnym, grając zarówno w Polsce, jak i za granicą (Francja, Niemcy). Pasję do wspólnego muzykowania rozwija grając w zespołach kameralnych, z którymi zdobywała nagrody na ogólnopolskich konkursach i międzynarodowych przeglądach (Srebrny Ensemble w X Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Rzeszowie 2016, III miejsce w II Jesiennych Spotkaniach Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych I i II stopnia w Żywcu 2016, wyróżnienie w IV Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych „Muzykowanie w Trzcianie” 2017). Brała udział w licznych koncertach, audycjach edukacyjnych i spektaklach organizowanych przez Operę Krakowską, Filharmonię Krakowską, a także przez Centrum Muzyki i Muzykoterapii „Gaia”. Swoje umiejętności doskonaliła na lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez Wally Hase, Annę Garzuly-Wahlgren oraz Gareth’a McLernon’a.

Ludmiła Gołub – organy (Rosja)
Valeria Anfinogenova – organy (Rosja)   
poniedziałek, 9 lipca 2018, godz. 19:00

program:
Franz Lachner (1803-1890)

Introdukcja i fuga d-moll op. 62 
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Adagio i Allegro KV-59
Michaił Glinka (1804-1857)
„Czarnomorski Marsz” i „Lezginka” z opery „Rusłan i Ludmiła”
Piotr Czajkowski (1840-1893)
„Taniec kwiatów”, „Marsz” i „Taniec wieszczki cukrowej” z baletu „Dziadek do orzechów”
Aleksander Głazunow (1856-1936)
„Entr’acte” i „Romaneska” z baletu „Rajmonda”
Siergiej Prokofiew (1891-1953)
Gawot z II części Symfonii klasycznej
„Taniec dziewcząt z liliami” i „Montecchi i Capuletti” z baletu „Romeo i Julia”
Aram Chaczaturian (1903-1978)
„Taniec dziewcząt” i „Taniec z szablami” z baletu „Gajane”

Duet Gołub-Anfinogenova istnieje od 10 lat. Jego podstawą jest przyjaźń pomiędzy artystkami. Duet koncertuje w Rosji (m.in. w Moskwie, Sankt Petersburgu, Wołgogradzie, Soczi, Krasnojarsku) oraz poza jej granicami (m.in. Francja, Włochy, Polska, Estonia). Ważne miejsce w repertuarze duetu Gołub-Anfinogenova zajmują programy duetów na organy i fortepian.
 
Ludmiła Gołub ukończyła Konserwatorium Moskiewskie im. Piotra Czajkowskiego w klasach fortepianu, klawesynu i organów u profesora L. Roizmana. Regularnie występuje w Moskwie i Sankt Petersburgu, koncertuje, m.in. w Wielkiej Brytanii, Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, Polsce, uczestniczy w licznych międzynarodowych festiwalach. Brała udział w koncertach Filharmonii Moskiewskiej prowadzonych, m.in. przez G. Rożdiestwienskiego, E. Swietłanowa, M. Rostropowicza, Y. Menuhina, P. Bouleza, T. Kurentzisa. Posiada szeroki repertuar. Szczególnie zainteresowana muzyką współczesną po raz pierwszy wykonywała w Rosji utwory Ivesa, Messiaena, Joliveta, Ligetiego, Kagla i oczywiście kompozytorów swego kraju – Szostakowicza, Sznitkego, Denisova, Gubajdulina, Szczedrina. Ludmiła Gołub dokonała licznych nagrań radiowych i telewizyjnych oraz płytowych dla firm: Chandos, Le Chant du Monde, Hyperion. Była głównym ekspertem ds. budowy nowych organów Klaisa w największej obecnie sali koncertowej Moskwy, tzw. Domu Muzyki, którego też jest pierwszą organistką. W roku 2002 otrzymała tytuł Zasłużonej Artystki Rosji.

Valeria Anfinogenova ukończyła z wyróżnieniem Państwowe Konserwatorium im. M. Glinki w Nowosybirsku oraz studia podyplomowe w Państwowym Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu. Koncertuje z solistami, zespołami, orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi. Grała m.in. z Yurijem Bashmetem, Hibla Gerzmavem, Makvalim Kasrashvilim. Brała udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych we Włoszech, Niemczech, Estonii, Armenii i na Ukrainie. Jest solistką i dyrektorem artystycznym Filharmonii w Soczi oraz dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Konkursu Wokalistów Rosyjskich im. Walerii Barsowej w Soczi.

Anna Dzioba – organy                                                                         
Kwartet żeński Preziosa w składzie:                                                                 
Olga Ostrowska – sopran koloraturowy
Anna Stolarczyk – sopran dramatyczny
Karolina Borodziuk – mezzosopran
Katarzyna Kosiek – kontralt
oraz
Klaudia Ligas – obój
Joanna Kapusta – altówka
Aleksandra Lignar – wiolonczela
poniedziałek, 16 lipca 2018, godz. 19:00

program:
Hendrik Andriessen (1892-1981)

Sonata da Chiesa
Tema con Variazione e Finale
John Stanley (1713-1786)
Voluntary in F
Voluntary in e
François Couperin (1668-1739)
Messe pour les Convents
Chromhorne sur la Taille, Offertoire sur les grands jeux, Deo Gratias
Johann Sebastian Bach (1685- 1750)
Toccata i fuga d-moll BWV 565
Anna Stolarczyk
Poemat liryczny o tematyce maryjnej „Gratia plena” (Łaski pełna) na kwartet żeński, obój, altówkę i wiolonczelę
 
Anna Dzioba ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Brała udział w Mistrzowskich Kursach Interpretacji Muzyki Organowej u prof. J.G. Llovery (Daroca), M. Ślechty (Praga), J. Guilliou (Paryż, Zurych). Wielokrotnie uczestniczyła w Letniej Akademii dla Organistów w Haarlem u prof. P. Kee. W 1988 roku uzyskała stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki i odbyła studia uzupełniające w Sweelinck Consevatorium w Amsterdamie w klasie organów prof. E. Kooimana. Od 1981 roku prowadziła klasę organów w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Po przewodzie artystycznym I stopnia zajmowała stanowisko adiunkta na Wydziale Historii Kościoła. Obecnie pracuje w szkołach muzycznych I i II stopnia w Krakowie. Koncertowała w Polsce, Czechach, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Francji, Norwegii, na Litwie i Słowacji. 
 
Kwartet żeński Preziosa jest zespołem wokalnym prezentującym pełny zakres możliwości kobiecego głosu szkolonego w technice bel canto. Artystki tworzące zespół – Olga Ostrowska (sopran koloraturowy), Anna Stolarczyk (sopran dramatyczny), Karolina Borodziuk (mezzosopran), Katarzyna Kosiek (kontralt) – posiadają głosy – od najwyższego i najlżejszego materiału wokalnego, jakim jest sopran koloraturowy, poprzez sopran dramatyczny i mezzosopran, po kontralt – najniższy, najrzadziej występujący, oraz najmniej poznany z głosów kobiecych. Śpiewaczki są absolwentkami Szkół i Akademii Muzycznych, jakkolwiek idea powołania do życia formacji, jaką jest Preziosa, z całą jej specyfiką, powstała na kanwie pracy twórczej i pedagogicznej Anny Stolarczyk – wieloletniej trenerki wokalnej każdej z artystek, oraz liderki zespołu. Filozofia, która jednoczy i spaja wszystkie cztery wokalistki, opiera się na umiłowaniu piękna śpiewu, na nieustannym dążeniu do doskonalenia ekspresji wykonawczej, na radości płynącej z korzystania z potencjału własnego talentu oraz możliwości dzielenia się tymi darami z publicznością. Zespół, który regularnie koncertuje od początku 2017 roku, wciąż poszerza swój repertuar, obejmujący wokalną muzykę operową, oratoryjną, pieśniową oraz z pogranicza gatunków.

Anna Stolarczyk rozpoczęła swą edukację wokalną w wieku 18 lat. W 2001 roku została przyjęta na Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie do klasy śpiewu Ewy Kowalczyk. Na scenie Opery i Operetki w Krakowie, w ramach studenckich spektakli, wykonywała duże fragmenty partii, takich jak partia Paminy z „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta, czy też partia Rozalindy („Bal u księcia Orlovsky’ego”) z operetki „Zemsta nietoperza” J. Straussa. W listopadzie 2004 roku, w drodze konkursu, została wybrana do wykonania solowej partii sopranu I w dziele „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora. W latach 2004-2014 uczestniczyła w produkcjach Krakowskiej Opery Kameralnej (sopran solo w „Stabat Mater” G. B. Pergolesiego, wystawianym w formie misterium scenicznego, tytułowa partia w „Zaide” oraz Barmherzigkeit w „Die Schuldigkeit des Ersten Gebots” W.A. Mozarta). Doskonaliła swój warsztat wokalny pod okiem pedagogów takich jak Vivianne Zlomke, Lioba Braun, Teresa Żylis-Gara, Ryszard Karczykowski, Marcin Habela, Helena Łazarska Arkadiusz Burski. W latach 2005-2011 ukończyła – równolegle z krakowską Akademią Muzyczną – Konserwatorium Muzyczne w Neuchâtel w Szwajcarii. 21 listopada 2008 roku Fundacja Jmanuel und Evamaria Schenk przyznała Annie Stolarczyk główną nagrodę oraz stypendium twórcze w konkusie na interpretację dzieła wokalnego organizowanym dla młodych solistów w Zurychu. Latem 2008 roku, warsztaty wokalne dla chórzystów „Atelier lyrique – Musique Montagne” w Szwajcarii, które prowadziła na zaproszenie Christopha Gesseney, zainaugurowały jej działalność pedagogiczną. W czerwcu 2009 roku, na zaproszenie Ministerstwa Kultury Filipin i Ambasadora Filipin w Szwajcarii, dała kilka koncertów w ramach zorganizowanego dla niej tournée, uwieńczonego recitalem na deskach teatru Thangalang Aurelio Tolentino w Manili. Jest założycielką i trenerką wokalną Kwartetu żeńskiego Preziosa oraz mentorką i animatorką Centrum Wokalistyki – autorskiego ośrodka kształcenia śpiewaków.

Klaudia Ligas jest studentką III roku studiów licencjackich w klasie oboju prof. Marka Mleczko. Swoje umiejętności szkoliła pod okiem takich osobistości jak: Tomasz Miczka, Jerzy Kotyczka, Yeon-Hee Kwak, Vilem Veverka, Diethelm Jonas czy Ivan Podyomov. W ostatnim roku dołączyła do klasy prof. Emanuela Abbühla w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Mannheim. Jest laureatką III nagrody w IX Ogólnopolskim Konkursie im. Stefanii Woytowicz w Jaśle (2014), III nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych „Finalis” (2016) oraz III nagrody w Konkursie Pro Bohemia w Ostrawie (2017), finalistką Festiwalu Fagotowo-Obojowego w Bytomiu (2013) oraz X i XI Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych w Jastrzębiu Zdroju (2014, 2016). Współpracowała, m.in. Krakowska Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Stowarzyszenia Passionart, czy Filharmonią Futura.

Joanna Kapusta ukończyła w 2013 roku z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie pod kierownictwem Krzysztofa Wieczorka i podjęła naukę na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie altówki prof. dr. hab. Janusza Pisarskiego. Jest altowiolistką zafascynowaną twórczością Alfreda Schnittke, półfinalistką 11. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (Dąbrowa Górnicza). Współpracuje z takimi orkiestrami jak Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Sinfonietta Cracovia. Koncertowała również z Sinfonią Varsovia, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Kaliską, Corda Cracovia, Krakowską Orkiestrą Kameralną, Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej, Lutosławski Orchestra Moderna, Krakowską Młodą Filharmonią. Występowała zarówno w kraju jak i za granicą (Chiny, Francja, Dania, Holandia, Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie). Koncertuje również jako solistka i kameralistka. Brała udział w wielu festiwalach m. in. Rheingau Musik Festiwal, Abu Dhabi Festival, Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego w Zabrzu, Międzynarodowy Festiwal G.G. Gorczyńskiego, Festiwal Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Festiwal Chopin i jego Europa, Festiwal Wawel o Zmierzchu, Last Night of the Proms in Cracow, Festiwal Szalone Dni Muzyki, Festiwal Piano e Forte.

Aleksandra Lignar w wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na wiolonczeli w klasie mgr Zbigniewa Hałata. Jest studentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. dr. hab. Zdzisława Łapińskiego. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych między innymi przez: Tomasza Strahla, Dominika Połońskiego, Catalinę Ilea, Zdzisława Łapińskiego, Johannesa Krebsa. W 2011 roku zakwalifikowała się do udziału w międzynarodowym programie Morningside Music Bridge w Calgary (Kanada), gdzie współpracowała ze znakomitymi artystami i wykładowcami. Trzykrotnie brała udział w Spotkaniach Mistrza XX wieku z Młodymi artystami XXI wieku, gdzie uczestniczyła w lekcjach prowadzonych przez maestro Arto Norasa. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich, m.in. II nagrody na II Ogólnopolskim Turnieju Wiolonczeli i Kontrabasu (Warszawa, 2012) oraz II nagrody na I Turnieju Kameralnym w trzech odsłonach wraz z triem fortepianowym SZOK. W duecie z Piotrem Jaworskim otrzymała II nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie dla duetów instrumentalnych i wokalnych. W sierpniu 2016 roku wystąpili wspólnie na XLI Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie oraz na Festiwalu Muzyka w Starym Lwowie.

Willy Ippolito – organy (Francja)                                                                          
Ania Śliwa – skrzypce                                                                                           
Joanna Solecka – klawesyn   
poniedziałek, 23 lipca 2018, godz. 19:00

program:
Georg Muffat (1653-1704)

Toccata septima „Apparatus musico-organisticus”
Alexandre Pierre François Boëly (1785-1858)
Andante con moto op. 18
Fantazja i fuga B-dur op. 18
Robert Schumann (1810-1856)
Etiuda nr 4
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Sonata D-dur na skrzypce i basso continuo HWV 371
Affettuoso, Allegro, Larghetto, Allegro
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonata c-moll na skrzypce i klawesyn BWV 1017
Largo, Allegro, Adagio, Allegro
Antonio Vivaldi (1678-1741)/Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Koncert d-moll BWV 596
Allegro, Grave, Fuga, Largo, Finale allegro

Willy Ippolito uczył się gry na organach u Pascala Rouet i studiował w Państwowym Konserwatorium w Lille w klasie Aude Heurtematte. Uczył się również gry na klawesynie u Emer Buckley. Ukończył muzykologię na Uniwersytecie w Lille, następnie wstąpił do CNR Lyon do klasy Louisa Robilliarda. Studiował kompozycję i improwizację w klasie Franka Vaudraya. Koncertuje we Francji i poza jej granicami (Belgia, Szwajcaria, Korea Południowa, Japonia). Uczy gry na klawesynie i organach w Konserwatorium w Charleville-Mézières. Prowadzi kursy mistrzowskie. Jest tytularnym organistą Bazyliki Notre-Dame-d’Espérance w Charleville-Mézières.

Anna Śliwa jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych – skrzypaczką o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatką edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej – Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien. Od 2007 roku kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada. Pracowała jako skrzypaczka w zespole Capella Cracoviensis (1992-1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej (2001-2004). Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m.in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie oraz klasę skrzypiec barokowych w Szkole Muzycznej II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
 
Joanna Solecka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie na kierunkach fortepian, teoria muzyki oraz klawesyn. Jako pianistka uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych, m.in. przez K. Kennera, R. Buchbindera, B. Bucknera, B. Kawallę. Klawesyn studiowała w klasie prof. E. Stefańskiej, a następnie uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez J. Ogg’a, T. de Goede, M. Krolla, A. Bottichena oraz L. Stawarz. W życiu zawodowym stara się łączyć doświadczenia zdobyte we wszystkich dziedzinach swojego wykształcenia, poświęcając czas na pracę dydaktyczną w zakresie teorii muzyki i instrumentalistyki oraz na działalność artystyczną i promującą kulturę. Jest autorką wielu haseł do Encyklopedii Muzycznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Prowadzi klasę klawesynu oraz zajęcia z muzyki dawnej w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Występuje w kraju i za granicą, wykonując muzykę kameralną i utwory solowe. Ma na swoim koncie współpracę z Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Operą Krakowską i baletem dworskim Cracovia Danza. W zakresie kameralistyki koncentruje się na wykonawstwie historycznym, we współpracy z muzykami grającymi na instrumentach dawnych, ale chętnie też występuje z instrumentalistami reprezentującymi współczesny nurt wykonawczy. Jej repertuar wypełniają utwory od renesansu do czasów współczesnych. Grywa w rozmaitych formacjach kameralnych, z duetem klawesynowym włącznie (ClaveDuo). W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Kierownictwo artystyczne koncertów
dr hab. Witold Zalewski

Organizatorzy
Oświęcimskie Centrum Kultury
Parafia św. Maksymiliana

Koncerty

Kościół św. Maksymiliana w Oświęcimiu, pl. św. Maksymiliana 2

wstęp wolny

Lokalizacja
Koszt