| I. Referat Oświaty: 1. W zakresie spraw związanych z funkcjonowaniem i organizacją placówek oświatowych na terenie miasta:l) prowadzenie zbioru danych z bazy danych oświatowych w ramach Systemu Informacji Oświatowej,
 2) organizację i analizę funkcjonowania sieci publicznych szkół i przedszkoli na terenie miasta,
 3) projektowanie obwodów szkolnych w oparciu o analizę demograficzną,
 4) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i likwidowaniem szkół i przedszkoli,
 5) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie decyzji o odmowie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie decyzji o wykreśleniu z ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
 6) organizowanie dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkół i placówek (zawieranie umów
 z rodzicami i opiekunami oraz przewoźnikami),
 7) przygotowywanie porozumień z innymi gminami w sprawie zasad prowadzenia nauczania religii innych kościołów,
 8) opiniowanie w sprawach zastrzeżonych do kompetencji organu prowadzącego,
 9) przygotowywanie wstępnych założeń do projektów organizacyjnych przedszkoli i szkół,
 10) sprawdzanie i zatwierdzanie projektów organizacyjnych oraz aneksów do nich pod względem przestrzegania założeń organu prowadzącego i obowiązującego prawa,
 11) koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektorów przedszkoli i szkół (nakładanie obowiązku uzupełniania etatu, opiniowanie przeniesienia nauczyciela mianowanego do innej szkoły lub przedszkola),
 12) przygotowanie i prowadzenie postępowań związanych z wyborem dyrektorów szkół
 i przedszkoli miejskich,
 13) przygotowywanie projektu oceny pracy dyrektora w zakresie kompetencji organu prowadzącego,
 13) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Prezydenta Miasta oraz nagród państwowych i resortowych dla dyrektorów placówek,
 14) prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku złożenia przez radę pedagogiczną wniosku o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego,
 15) współdziałanie ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników oświaty, w tym przygotowywanie porozumień w sprawie pokrywania kosztów funkcjonowania związków zawodowych działających w zakresie oświaty,
 16) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta i zarządzeń Prezydenta Miasta dotyczących oświaty,
 17) kontrola poprawności danych wprowadzanych przez Placówki Oświatowe do Systemu Informacji Oświatowej oraz PLATFORMA,
 18) realizacja zadań zleconych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
 2. W zakresie planowania i realizacji dotacji podmiotowych i celowych udzielanych z budżetu miasta Oświęcim oraz z budżetu państwa:
 l) realizowanie programów rządowych (m.in. wyprawka szkolna, wyposażenie szkół
 w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe i inne),
 2) prowadzenie rozliczeń z innymi gminami dotyczących kosztów wychowania przedszkolnego w przypadkach, w których tym wychowaniem objęte są dzieci nie będące mieszkańcami miasta,
 3) kontrola wykorzystania dotacji przez przedszkola i szkoły niepubliczne.
 3. W zakresie spraw kadrowych żłobków i przedszkoli miejskich oraz dyrektorów żłobków, szkół i przedszkoli:
 l) prowadzenie spraw kadrowych,
 2) prowadzenie składnicy akt osobowych,
 3) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli (organizacja egzaminów na stopień nauczyciela mianowanego, zawieranie umów z ekspertami, udział
 w posiedzeniach komisji na poszczególne stopnie awansu zawodowego),
 4) prowadzenie spraw z zakresu dokształcania i doskonalenia nauczycieli,
 5) sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia (PFRON, GUS, ZFŚS),
 6) prowadzenie zadań kadrowych w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych wynikających z umowy o zarządzanie PPK i prowadzenie PPK.
 4. W zakresie nadzoru i kontroli obowiązku szkolnego i obowiązku nauki:
 l) kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież do ukończenia18 roku życia,
 2) prowadzenie egzekucji obowiązku szkolnego,
 3) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem kosztów kształcenia pracowników młodocianych:
 m.in. przyjmowanie i analizowanie złożonych wniosków, wydawanie decyzji w sprawie przyznawania pracodawcom dofinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych.
 5. Tworzenie raportów, analiz, sprawozdań związanych z realizacją zadań oświatowych,
 w tym:
 1) przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych dla Rady Miasta.
 6. Obsługa archiwum dokumentacji po ZSiPM.
 7. Przeprowadzanie inwentaryzacji w jednostkach oświatowych i żłobkach miejskich.
 8. Udział w komisjach inwentaryzacyjnych powoływanych w Urzędzie Miasta.
 
II. Referat Rachunkowości Oświatowej:1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostek oświatowych i żłobków miejskich,
 w szczególności:
 a) dochodów,
 b) wydatków,
 c) ewidencji syntetycznej amortyzacji i umorzeń majątku trwałego i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
 d) zaangażowania wydatków budżetowych,
 e) rachunków specjalnych,
 f) funduszu świadczeń socjalnych pracowników oświatowych i żłobków miejskich, zgodnie
 z zakładowym planem kont i obowiązującą klasyfikacją budżetową,
 2. Przeprowadzanie inwentaryzacji w jednostkach oświatowych i żłobkach miejskich.
 3. Prowadzenie spraw płacowych pracowników jednostek oświatowych oraz dotyczących płatnika ZUS i PIT, w szczególności:
 a) ewidencja wynagrodzeń, sporządzanie list płac, naliczanie i odprowadzanie składek, wpłat PFRON i podatków, naliczanie i rozliczanie funduszu płac,
 b) rozliczanie krajowych i zagranicznych podróży służbowych, ryczałtów,
 c) naliczanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników oświatowych oraz emerytów i rencistów nauczycielskich,
 4. Sporządzanie zestawień/rejestrów podatku należnego i naliczonego do jednostkowych rozliczeń podatku VAT jednostek oświatowych oraz dokonywanie uzgodnień w tym zakresie.
 5. Rejestracja i zmiany VAT i NIP jednostek oświatowych i żłobków miejskich.
 6. Realizacja płatności dotyczących jednostek oświatowych i żłobków miejskich.
 7. Prowadzenie innych finansowo – księgowych spraw dotyczących jednostek oświatowych.
 8. Prowadzenie spraw dotyczących wniosków jednostek oświatowych do zmian i projektu uchwały budżetowej oraz WPF, a także zarządzeń Prezydenta Miasta.
 9. Prowadzenie spraw związanych z wykonaniem budżetu jednostek oświatowych,
 w szczególności:
 a) kontrola zgodności z budżetem miasta planów finansowych jednostek oświatowych,
 b) sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostek oświatowych i żłobków miejskich,
 10. Udział w komisjach inwentaryzacyjnych powoływanych w Urzędzie Miasta.
 11. Prowadzenie spraw związanych z niezrealizowanymi wydatkami, które nie wygasły
 z upływem roku budżetowego, sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych jednostek oświatowych.
 12. Weryfikacja sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych jednostek oświatowych.
 13. Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
 14. W zakresie planowania i realizacji dotacji podmiotowych i celowych udzielanych z budżetu miasta.
 a) planowanie i rozliczanie dotacji celowej w zakresie wychowania przedszkolnego,
 b) naliczanie PKD, przekazywanie i rozliczanie dotacji udzielanych przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego, szkołom prowadzonym przez osoby prawne
 i fizyczne,
 c) przekazywanie i rozliczanie dotacji udzielanych przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego, szkołom prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne,
 d) kontrola wykorzystania dotacji przez przedszkola i szkoły niepubliczne.
 15. Tworzenie raportów, analiz, sprawozdań związanych z realizacją zadań oświatowych,
 w tym:
 a) analiza średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
 b) koszty funkcjonowania miejskich przedszkoli i szkół.
 
III. Kierownik Referatu Rachunkowości Oświatowej (Główny Księgowy jednostek oświatowych i żłobków miejskich):1. Prowadzenie rachunkowości jednostek oświatowych,
 2. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi jednostek oświatowych,
 3. Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym jednostek oświatowych,
 4. Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych jednostek oświatowych,
 5. Nadzór i kontrola nad prowadzeniem jednostkowych rozliczeń w zakresie podatku VAT jednostek oświatowych,
 6. Kontrola przestrzegania dyscypliny finansów publicznych w szczególności na podstawie składanych sprawozdań i innych dokumentów jednostek oświatowych,
 7. Nadzorowanie spraw prowadzonych przez Referat Oświatowy,
 8. Dekretowanie dokumentów księgowych jednostek oświatowych,
 9. Dokonywanie prognoz, analizy i uzgodnień kont jednostek oświatowych,
 10. Nadzorowanie przygotowywania sprawozdań dotyczących gospodarki finansowej, budżetowej jednostek oświatowych.
   |