I. Referat Oświaty:
1. W zakresie spraw związanych z funkcjonowaniem i organizacją placówek oświatowych na terenie miasta:
l) prowadzenie zbioru danych z bazy danych oświatowych w ramach Systemu Informacji Oświatowej,
2) organizację i analizę funkcjonowania sieci publicznych szkół i przedszkoli na terenie miasta,
3) projektowanie obwodów szkolnych w oparciu o analizę demograficzną,
4) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i likwidowaniem szkół i przedszkoli,
5) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie decyzji o odmowie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie decyzji o wykreśleniu z ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
6) organizowanie dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkół i placówek (zawieranie umów
z rodzicami i opiekunami oraz przewoźnikami),
7) przygotowywanie porozumień z innymi gminami w sprawie zasad prowadzenia nauczania religii innych kościołów,
8) opiniowanie w sprawach zastrzeżonych do kompetencji organu prowadzącego,
9) przygotowywanie wstępnych założeń do projektów organizacyjnych przedszkoli i szkół,
10) sprawdzanie i zatwierdzanie projektów organizacyjnych oraz aneksów do nich pod względem przestrzegania założeń organu prowadzącego i obowiązującego prawa,
11) koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektorów przedszkoli i szkół (nakładanie obowiązku uzupełniania etatu, opiniowanie przeniesienia nauczyciela mianowanego do innej szkoły lub przedszkola),
12) przygotowanie i prowadzenie postępowań związanych z wyborem dyrektorów szkół
i przedszkoli miejskich,
13) przygotowywanie projektu oceny pracy dyrektora w zakresie kompetencji organu prowadzącego,
13) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Prezydenta Miasta oraz nagród państwowych i resortowych dla dyrektorów placówek,
14) prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku złożenia przez radę pedagogiczną wniosku o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego,
15) współdziałanie ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników oświaty, w tym przygotowywanie porozumień w sprawie pokrywania kosztów funkcjonowania związków zawodowych działających w zakresie oświaty,
16) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta i zarządzeń Prezydenta Miasta dotyczących oświaty,
17) kontrola poprawności danych wprowadzanych przez Placówki Oświatowe do Systemu Informacji Oświatowej oraz PLATFORMA,
18) realizacja zadań zleconych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2. W zakresie planowania i realizacji dotacji podmiotowych i celowych udzielanych z budżetu miasta Oświęcim oraz z budżetu państwa:
l) realizowanie programów rządowych (m.in. wyprawka szkolna, wyposażenie szkół
w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe i inne),
2) prowadzenie rozliczeń z innymi gminami dotyczących kosztów wychowania przedszkolnego w przypadkach, w których tym wychowaniem objęte są dzieci nie będące mieszkańcami miasta,
3) kontrola wykorzystania dotacji przez przedszkola i szkoły niepubliczne.
3. W zakresie spraw kadrowych żłobków i przedszkoli miejskich oraz dyrektorów żłobków, szkół i przedszkoli:
l) prowadzenie spraw kadrowych,
2) prowadzenie składnicy akt osobowych,
3) prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli (organizacja egzaminów na stopień nauczyciela mianowanego, zawieranie umów z ekspertami, udział
w posiedzeniach komisji na poszczególne stopnie awansu zawodowego),
4) prowadzenie spraw z zakresu dokształcania i doskonalenia nauczycieli,
5) sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia (PFRON, GUS, ZFŚS),
6) prowadzenie zadań kadrowych w zakresie Pracowniczych Planów Kapitałowych wynikających z umowy o zarządzanie PPK i prowadzenie PPK.
4. W zakresie nadzoru i kontroli obowiązku szkolnego i obowiązku nauki:
l) kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież do ukończenia18 roku życia,
2) prowadzenie egzekucji obowiązku szkolnego,
3) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem kosztów kształcenia pracowników młodocianych:
m.in. przyjmowanie i analizowanie złożonych wniosków, wydawanie decyzji w sprawie przyznawania pracodawcom dofinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych.
5. Tworzenie raportów, analiz, sprawozdań związanych z realizacją zadań oświatowych,
w tym:
1) przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych dla Rady Miasta.
6. Obsługa archiwum dokumentacji po ZSiPM.
7. Przeprowadzanie inwentaryzacji w jednostkach oświatowych i żłobkach miejskich.
8. Udział w komisjach inwentaryzacyjnych powoływanych w Urzędzie Miasta.
II. Referat Rachunkowości Oświatowej:
1. Prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostek oświatowych i żłobków miejskich,
w szczególności:
a) dochodów,
b) wydatków,
c) ewidencji syntetycznej amortyzacji i umorzeń majątku trwałego i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
d) zaangażowania wydatków budżetowych,
e) rachunków specjalnych,
f) funduszu świadczeń socjalnych pracowników oświatowych i żłobków miejskich, zgodnie
z zakładowym planem kont i obowiązującą klasyfikacją budżetową,
2. Przeprowadzanie inwentaryzacji w jednostkach oświatowych i żłobkach miejskich.
3. Prowadzenie spraw płacowych pracowników jednostek oświatowych oraz dotyczących płatnika ZUS i PIT, w szczególności:
a) ewidencja wynagrodzeń, sporządzanie list płac, naliczanie i odprowadzanie składek, wpłat PFRON i podatków, naliczanie i rozliczanie funduszu płac,
b) rozliczanie krajowych i zagranicznych podróży służbowych, ryczałtów,
c) naliczanie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników oświatowych oraz emerytów i rencistów nauczycielskich,
4. Sporządzanie zestawień/rejestrów podatku należnego i naliczonego do jednostkowych rozliczeń podatku VAT jednostek oświatowych oraz dokonywanie uzgodnień w tym zakresie.
5. Rejestracja i zmiany VAT i NIP jednostek oświatowych i żłobków miejskich.
6. Realizacja płatności dotyczących jednostek oświatowych i żłobków miejskich.
7. Prowadzenie innych finansowo – księgowych spraw dotyczących jednostek oświatowych.
8. Prowadzenie spraw dotyczących wniosków jednostek oświatowych do zmian i projektu uchwały budżetowej oraz WPF, a także zarządzeń Prezydenta Miasta.
9. Prowadzenie spraw związanych z wykonaniem budżetu jednostek oświatowych,
w szczególności:
a) kontrola zgodności z budżetem miasta planów finansowych jednostek oświatowych,
b) sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostek oświatowych i żłobków miejskich,
10. Udział w komisjach inwentaryzacyjnych powoływanych w Urzędzie Miasta.
11. Prowadzenie spraw związanych z niezrealizowanymi wydatkami, które nie wygasły
z upływem roku budżetowego, sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych jednostek oświatowych.
12. Weryfikacja sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych jednostek oświatowych.
13. Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
14. W zakresie planowania i realizacji dotacji podmiotowych i celowych udzielanych z budżetu miasta.
a) planowanie i rozliczanie dotacji celowej w zakresie wychowania przedszkolnego,
b) naliczanie PKD, przekazywanie i rozliczanie dotacji udzielanych przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego, szkołom prowadzonym przez osoby prawne
i fizyczne,
c) przekazywanie i rozliczanie dotacji udzielanych przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego, szkołom prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne,
d) kontrola wykorzystania dotacji przez przedszkola i szkoły niepubliczne.
15. Tworzenie raportów, analiz, sprawozdań związanych z realizacją zadań oświatowych,
w tym:
a) analiza średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
b) koszty funkcjonowania miejskich przedszkoli i szkół.
III. Kierownik Referatu Rachunkowości Oświatowej (Główny Księgowy jednostek oświatowych i żłobków miejskich):
1. Prowadzenie rachunkowości jednostek oświatowych,
2. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi jednostek oświatowych,
3. Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym jednostek oświatowych,
4. Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych jednostek oświatowych,
5. Nadzór i kontrola nad prowadzeniem jednostkowych rozliczeń w zakresie podatku VAT jednostek oświatowych,
6. Kontrola przestrzegania dyscypliny finansów publicznych w szczególności na podstawie składanych sprawozdań i innych dokumentów jednostek oświatowych,
7. Nadzorowanie spraw prowadzonych przez Referat Oświatowy,
8. Dekretowanie dokumentów księgowych jednostek oświatowych,
9. Dokonywanie prognoz, analizy i uzgodnień kont jednostek oświatowych,
10. Nadzorowanie przygotowywania sprawozdań dotyczących gospodarki finansowej, budżetowej jednostek oświatowych.
|